Ahlak nedir?

Posted: Mart 17, 2012 in hayat
Etiketler:

Geçen haftaki Behzat Ç.’de Şule şöyle bir şey söyledi

şule: seni benden daha ahlaklı, daha temiz kılan şey ne?

1 haftadır acayip acayip zamanlarda aklıma bu laf geliyor. Birimizi diğerinden daha ahlaklı kılan nedir? Ahlak nedir?

Şebnem abla ne diyor;

Ne ahlak ne de sevgi gökten dünyaya indi

İnsanlık istedi, keşfetti hepsini

Bazen düşünüyorum, çok ahlaklı bir adamım gibi geliyo sonra bi bakıyorum ahlaksızın önde gideniyim.

Var mı bana bi açıklaman? Nası yapalım?

 

 

Yorumlar
  1. ahlak dediğin şey dünyanın en subjektif şeyi dostum. eğer yetiştiğin kültürün ahlakıyla yaşamak istiyorsan yaptıklarına dikkat edeceksin, yaşadıklarına sınır koyacaksın, hissettiklerini frenliyceksin.

    ama kendi ahlak kurallarımla yaşamak istiyorum diyorsan önce içinin rahat ettiği dereceleri belirliyceksin. mesela ihtiyacı olana para vermek bazısına ahlaklı bi davranışken bazısına değildir. neden çünkü yardım edince için rahat ettiyse kendi kurallarına göre ahlaklısındır, ama para vererek onun kendi başına birşeyler yapmasına engel olduğunu düşünüyosan ve için rahat etmiyosa, ona para vermek ahlaksız bi davranıştır.

    şöyle de bişey var, eğer “ahlak”ın senin mutlu olmanı engelliyorsa, durup düşünüceksin. evet, ne ahlak ne sevgi gökten inmedi. hepsi insan ürünü, insan yaratısı. o yüzden başka insanların yarattığı kurallar senin önünde engelse, neden o kurallara uyasın?

    ne bileyim mesela bizim “ahlak” kurallarımıza göre toplum içinde, ortalık yerde öpüşmek ahlaksız bi harekettir dimi. ama öpüşmek kadar doğal, güzel, mutluluk verici bişey de yoktur şu hayatta dimi. o zaman arkadaş, bazı kuralları unutucaksın. sana öğretildi diye herşeyi kabul etmek zorunda değilsin.

    bazen ben de kendimi çok ahlaksız hissediyorum. sonra düşünüyorum, neyi yanlış yapıyorum da böyle hissediyorum diye, yaptığım şey hiç de yanlış gelmiyo biliyo musun? o yüzden kendini “ahlak” denen kavramla sınırlama.

    herşey sen içinde bitiyor.

  2. Osman Sebati Çam diyor ki:

    Ahlak doğru ve yanlış algısıdır. Sana yapılmasını istemediğin şeyler, senin yanlışlarındır ve bunları başkasına yapıyorsan sana göre ahlaksızsın ya da daha az ahlaklısın denebilir.

    Ancak , bu herkese ait bir Ahlak algısı oluşturacaktır ve toplum olarak rahatısızlık verici etkileri geçmişte olmuştur.

    Dinler temelde bu ihtiyaçtan doğmuş ve Allah tarafından insanlara rehberlik etmesi amacıyla Ahlaksızlığın en yoğun olduğu zamanlarda gönderilmiştir. En temelde bu ihtiyaca hizmet etmiş, insanlara yol göstermeyi amaç edinmiştir.

    Dinler Ahlak çerçevesini Saygı, Yalan, Dedikodu, Sevgi , İftira , Çalışma Hayatı önerileri yasaklarları ve örneklerle belirtmiştir.

    Ateistler arasında yaygın olan , “ben neyin doğru neyin yanlış olduğunu bir kitaptan öğrenmeye ihtiyacım yoktur” ,görüşü kibirden ileri gelir ve beslenir, ve yukardaki ilk yazdığımı besler, böylelikle herkesin kendi Ahlak tanımını çıkartmasına yol açar. ve buda topluma zarar verir.

    Örnek, yanındaki adamın yola tükürmesi sana göre ahlaksızlık olmayabilir, ve sence de yola tükürmek gayet normal ve sende yapsan ve sana da yapılsa her hangi bir olumsuz düşüncen olmayabilir. Ama buna çevreyi kirletmek ve toplumsal yapıya zarar vermek olarak bakarsan, dinin çizdiği ahlaki yapıya neden bizim kendi içimizdeki ahlaki yapıdan bir ya da bir kaç adım önde olduğu daha bariz görülebilir.

    Diziyi izlemiyorum ama muhtemelen dizide aldatma, söz verme tutmama, güven duyma duymama meselesi üzerinde bir Ahlak tanımı vurgusu olmuş olabilir.

    Saygılar.

Bir Cevap Yazın

